کارکردهای امامت

 

   مسأله امامت از موضوعاتی است که پیرامون فلسفه وجودی آن و یا ادله و براهین اثبات آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این نوشتار بنا داریم در چند قسمت به کارکردهای مسأله امام بپردازیم. زاویه ای که شاید کمتر به آن توجه شده است.

مقدمه:

   در جامعه امروز جهانی مکاتب مختلف و نحله های گوناگون با عناوین متنوع ادعای سعادت بشر را داشته و دارند. الهیون در مقابل منکرین غیب و خدا و نیز مسلمانان در مقابل ادیان منسوخ و یا تحریف شده و شیعیان امامیه در مقابل فرق و مذاهب گوناگون با تبیین حقانیت خویش داعیه اثبات این امر را به عهده دارند.

   شیعه معتقد است تنها نسخه سعادت بخش بشریت نظام امامت و ولایت است، دین جاودانه دین پیامبر خاتم(ص) است که ائمه اطهار(ع) ضامن استمرار و بقای آن می باشند. موضوع امامت از    مولفه هایی است که تعیین آن و سپس مصادیق آن ما را از برخی ادیان و مذاهب، جریان ها و نحله ها جدا می سازد. افراد و جریانات مختلف دارای مشربهای گوناگون و متنوع بوده و شاید بتوان از یک منظر افراد و جریانات مختلف را از حیث پذیرش و دریافت ها به دو دسته تقسیم نمود: اول جریانات مستدل و علمی که به وسیله استدلالها و استنتاجها به دریافت حقیقت می پردازند. دوم جریانات    عمل گرا که بیشتر به وسیله تعیین آثار و کارکردها پذیرفته و اقناع می گردند.

   کارکردها در واقع آثار و ثمراتی است که در عرصه ها و زمینه های مختلف اعم از فردی و اجتماعی حیطه اثرگذاری آن مولفه را تبیین و بررسی می نماید. بواقع این شیوه از اثبات مطلب برای موضوع با حذف واسطه های اثباتی این قدرت را دارا است که به صورت ملموس و مشهود به تبیین، توضیح و اثبات بپردازد.

 

شما احتمالا این مطالب را نیز دوست دارید...

۳ بازخورد

  1. سلام علیکم
    امام خامنه ای فرمودند : امروز اولویت اصلی کشور مقابله با جنگ نرم دشمن است
    باتشکر از حضور فعال و گرم شما سرور گرامی که پیشاپیش همه احساس تکلیف کردید و پا به عرصه نهادید . ان شاء الله اولا مورد توجه حق تعالی باشد و ثانیا الگویی برای برادران .
    و من الله توفیق

  2. Sadavian گفت:

    با اجازه در وبلاگ ما کپی شد 😀

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *